logo

Gazetecilikte Geri Bildirim (Feedback)

Personelinize geri bildirimde bulunmak, yani yaptıkları iş hakkında olumlu ya da olumsuz görüş bildirmek önemlidir. Geri bildirim, iyi gazetecilik yapma amacına ulaşmanın en hızlı yoludur.
feedback-geribildirim

 

10 adımda geri bildirim

Yöneticiler, editörler, zaman zaman birlikte çalıştıkları ekibin üyelerine performans hakkında ne düşündüklerini bildirirler. BBC’de geri bildirim, düzenli aralıklarla yapılır ve bu süreçte çalışanların kendilerini geliştirmesi ve  performanslarının  iyileştirilmesi hedeflenir.

İşinizin başınızdan aşkın olduğunu düşünseniz de personelinize geri bildirimde bulunmanız, yani yaptıkları iş hakkında olumlu ya da olumsuz görüş bildirmeniz önemlidir. Bir düşünün: sonuçta siz yayınlarınızda mümkün olan en iyi gazeteciliği yapmak istiyorsunuz. Geri bildirim amacınıza ulaşmanın en hızlı yoludur.

1. Konuşmaktan kaçınmayın

Fikrinizi söylemeyi ertelemeyin.  Çok vaktiniz olmayabilir veya ne söylemek istediğinizden emin olamayabilirsiniz. Ama unutmayın ki birinin yaptığı işi inceleme zahmetine katlanıp, ne düşündüğünüzü dürüstçe söylerseniz bunu takdir edeceklerdir. Yaptıkları iş hoşunuza gitmemiş olsa bile, en azından onları dinlediğinizi gösterir. Bu işi ikinci kez yaparken birincisinden daha kolay olduğunu göreceksiniz.

2. Neden görüş bildirdiğiniz konusunda net olun

İnsanlara yaptıkları iş hakkında görüş bildirmenin tek nedeni, bunun performanslarını daha iyi hale getirmenin en basit yöntemi olmasıdır. Yeni bir muhabirin çok geri bildirime ihtiyacı olacağı açıktır – henüz bütün becerilere sahip değildir ve kendine güvenen, yetenekli bir kişi olacaksa, neyin iyi, neyin kötü olduğunu bilmeye ihtiyacı vardır.

Ancak bu, daha deneyimli muhabirler için de geçerlidir. Onlar da her zaman haberi gereği gibi işlemeyebilirler ve editörlerin bunu söylemesi gerekir.

3. Kendi görüşünüzü oluşturun

Birinin yaptığınız işi beğenmediğini ikinci ya da üçüncü ağızdan duymak hoşunuza gider miydi? Oysa bu sık sık görülebilen bir durum. Başka bir editörün size dediklerini iletmekle yetinmeyin. Kendi görüşünüzü oluşturun, sizin ne düşündüğünüzü söyleyin. Başka bir editörün görüşlerine katılmıyorsanız, söyleyin. Bu son derece kişisel görüşlere açık bir iştir.

4. İyi işleri övün

Geri bildirim sadece yanlışları düzeltmek değildir. Aynı zamanda insanları motive etmenin de çok iyi bir yoludur.

İyi bir iş yaptıklarında ya da çok çaba gösterdiklerinde elemanlarınızı övün ve bunu hemen yapın – şahsen, SMS mesajı ile ya da e-mail ile, hangi yoldan olursa olsun. Yeteri kadar iyi bir iş çıkarmadığında, muhabirin sizden gelecek eleştirileri kabullenmeye daha hazırlıklı olacağını göreceksiniz. İleriye yatırım yapmış olacaksınız.

5. Net olun

Övgüde de, yergide de aynı kural geçerlidir: Neyi beğenip, neyi beğenmediğiniz konusunda net olun. Sadece ‘iyi olmuş’ ya da “pek beğenmedim” demek yeterli değildir.

İyi olmuşsa, neden iyiydi? Olmamışsa, neden olmamış?

Bunu söylemek için yapılan işe tekrar bakmanız gerekebilir.

Kurgusu mu yanlış? Kullanılan dil mi yanlış?

6. Görüşünüzü söylemek için her fırsatı değerlendirin

Yapılan işle ilgili görüşlerinizi söylemek için, resmi bir ortamda olsun olmasın, elinize geçen her fırsatı değerlendirin.

Yüz yüze konuşmak en iyisidir – koridorda veya kantinde bile olabilir. Ama bunun biraz zor olacağını düşünüyorsanız, özel bir görüşme yapın. Muhabir büroda değilse telefon görüşmesi, e-mail ya da SMS mesajından daha iyidir. Yine de yüz yüze görüşme imkânı yaratmaya çalışın – yıllık performans değerlendirme görüşmenizin parçası olacak bir toplantı yapabilirsiniz. Ancak yılda birkaç kez olması çok daha yararlıdır!

7. Bu bir alışveriştir

Dinlemeye ve öğrenmeye hazır olun. Muhabir, haberin neden her ikinizin de umduğu kadar iyi olmadığını biliyor olabilir. Bu nedenle, muhabirleri dinleyin, haberi hazırlarken aldıkları kararların nedenlerini anlamanıza yardımcı olacak sorular sorun. Sorumluluğun bir kısmını üstlenmeye hazır olun – belki de siz ne istediğinizi iyi anlatamadınız. Daha iyi anlatabilir miydiniz? Haberin nasıl geliştiğini görmek için daha önce bakabilir miydiniz?

8. Kendinizi dinleyicinin yerine koyun

Konuyu bildiğiniz halde siz bile iyi anlamadıysanız, haberi sadece bir kez görme ya da duyma şansı olan izleyici ne yapsın? Şu tekniği deneyebilirsiniz: Muhabire haberi ilk kez görüyormuş ya da duyuyormuş gibi gözden geçirmesini söyleyin. Bu gözle baktıklarında dilin nerede karmaşık hale geldiğini; izleyicinin bildiğini varsayarak habere katmadıkları önemli unsurların aslında katılması gerektiğini fark edeceklerini göreceksiniz.

9. Muhabiri düşünmeye teşvik eden sorular sorun

Muhabirin konuyu daha iyi anlatmasını istiyorsanız, haberi derlerken aldıkları kararlar hakkında düşünmelerini sağlamanız gerekir.

Bu nedenle basit sorular sorun. En iyi sorulardan biri “Olay nedir?” sorusudur.

Anlatmak için koca bir habere sığdıramadıklarını size bir çırpıda tek cümleyle söyleyeceklerdir.

Habere hangi unsurları koyup hangilerini dışarıda bırakmaları konusunda yaptıkları tercihlerle ilgili sorular sorun. Bu şekilde olayı anlatma konusunda gerçekten yararlı bir görüş alışverişinde bulunabilirsiniz.

10. Net hedefler belirleyin

Muhabirin bu hedeflere ulaşabilmesi için nasıl bir desteğe ihtiyacı olduğunu araştırın. Yeni bir yaklaşım denediğinde buna bakmanız ve nasıl gittiği konusunda görüşlerinizi söylemeniz konusunda anlaşın.

Belirlediğiniz hedefleri programın diğer editörlerine söylemenizin yararlı olup olmayacağını sorun. Unutmayın, amacınız muhabirin elinden gelenin en iyisini yapmasına yardımcı olmaktır.

 

Kaynak: CNN Academy

 

Leave a Reply

captcha *